چطور می تونم کمکتون کنم؟

برند چیست؟

Brand اسم، اصطلاح، علامت، سمبل، طرح و یا مجموعه ای از این موارد است که با هدف ایجاد هویتی متمایز برای کالا یا خدمات یک فروشنده و یا گروهی از فروشندگان در مقابل رقبا شکل می گیرد.
برندسازی هم برای مشتری و هم برای بنگاه یا سازمان مزایایی دارد.
روشن است که سازمانی با برند شناخته شده می تواند سودآوری داشته باشد. اما مزیت برند برای مشتری در این است که ریسک ادراک شده کمتری به مشتری تحمیل می شود و ااطمینان روانی مجدد خرید در مشتری افزایش می یابد. به همین دلیل است که مشتریان ترجیح می دهند از یک برند خرید کنند.
هدف اصلی از برندسازی یک محصول، خدمت یا سازمان ایجاد ذهنیت و چشم انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جاییکه رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند. این کار مستلزم دستورهای سطوح بالا و آمادگی لازم برای سرمایه­ گذاری در آینده است. برندسازی استفاده از هر فرصتی است تا بگوییم چرا مردم باید یک برند یا نام تجاری را نسبت به سایر برندها انتخاب نمایند.

برند

آیا نامهای تجاری مهم هستند ؟

"روبرتو گویزتا" مدیر عامل فقید کوکا کولا چنین گفت : کارخانه ها و تجهیزات ما همین فردا می توانند در اثر آتش سوزی نابود شوند ، اما نام تجاری و ارزش نام تجاری کوکا کولا به سختی از بین می رود به عبارتی همه آن ارزشها مبتنی بر سر قفلی نام تجاری ما و دانش دسته جمعی مدیران و کارکنان شرکت می باشد . تمامی مدیران موفق و درجه اول دنیا معتقدند که نام تجاری و علامت تجاری شرکتها با ارزش ترین دارایی محسوب می شود .

برندسازی فوائدی دارد که کم و بیش در کتابهای برندسازی به تفصیل آمده است. به طور خلاصه اکثر نویسندگان در سه مورد متفق القول هستند:

یک) برندسازی باعث می شود تا محصول را با قیمت بالاتری بفروشید.

دو) ایجاد ارزش افزوده برای سازمان می کند.

سه ) ایجاد مشتریانی که به برند وفادار هستند – یعنی یک پیوند احساسی میان مشتری و برند


اما بشنوید که برندسازی از دید برخی مدیران مضراتی هم دارد همانهایی که اقدام به ساخت برند نمی کنند:

یک) نیاز به مخارج بالا برای تبلیغات، طراحی برند و اجرا

دو) سرمایه گذاری بیشتر برای بالا بردن کیفیت تجربه محصول، بها دادن بیشتر به نیروی انسانی

سه) نیاز به اعتراف در صورتی که خطائی انجام شود و تلاش برای جبران خطای انجام شده


هر روزه در اداره ثبت علامت تجاری ايران می‌توان مديران و کارآفرينانی را ديد که از شنيدن خبر عدم امکان ثبت علامت خود شوکه می‌شوند! شوکه می‌شوند زيرا پيش از آن همان نام و نشان را با محصولات و خدمات‌شان همراه کرده و آنها را روانه بازار کرده‌اند! برخی از آنها هزينه زيادی صرف بازاريابی و برندسازی هم کرده‌اند و اکنون تمام آن سرمايه‌گذاری‌ها با تغيير نام و نشان محصول بر باد می‌رود. بنابراين ثبت علامت تجاری و اطمينان صد در صدی از مالکيت حقوقی بر نام و نشان مورد نظر، خشت اول برندسازی است که بايد دقت کرد.
برای تبدیل شدن نام شرکت و به یک برند و بر سر زبان افتاد نام تجاری یمان، کافی ست با طراحی سایت مناسب و بهینه سازی سایت، البته بعد از انتخاب نام برند و ثبت شرکت و نام آن، اقدام به تبلیغات برای خود نماییم.

در دنیای اینترنت این کار را بازریابی اینترنتی می نمامیم که با آن در مباحث قبل آشنا شدیم. بازرایابی اینترنتی کمک شایانی به ما در تبدیل شدن نام تجاری شرکت ما به یک برند خواهد نمود.ه اين خشت اول حتی ذره‌ای کج گذاشته نشود.


انتخاب واژه های مناسب برای نام برند یا نام تجاری چه اهمیتی دارد ؟

شرکتها در انتخاب نام تجاری باید وسواس زیادی به خرج دهند زمانی مالک شرکت فورد به افتخار تنها پسرش اسم خودرو تولیدی جدیدش را ((ادسل)) نام گذاری کرد اما خریداران این نام را دوست نداشتند و آن را نازیبا دانستند در نتیجه شرکت خودرو سازی فورد 350 میلیون دلار ضرر کرد . یکی از شرکتهای ایرانی که مواد غذایی تولید می کند و اسم آنرا ((گالینابلنکا)) گذاشته است و از طرفی شرکت رقیب همان محصول را ((الیت)) نام گذاری کرده است . به نظر شما کدامیک بهتر است . در انتخاب نام تجاری باید اسم تجاری با مسمی باشد.


هویت نام تجاری (Corporate Identity) چیست ؟

همانطور که هر انسانی برای خودش شخصیت و هویت داردیک نام تجاری نیز باید برای خودش شخصیت و هویت داشته باشد . اگر یک شرکت خودش را به عنوان یک شرکت خلاق و نوآور معرفی کند باید تمام کارکنان خود را براساس این ویژگی استخدام ، آموزش و پاداش دهد و برای تمامی کارکنان اعم از نیروهای عملیاتی و نیروهای فروش و بازاریابی  و راننده و حسابدار و غیره خلاقیت و خلاق بودن به صورت واضح و روشن تعریف شده باشد . همانطور که لباس انسان بخشی از شخصیت و تفکر درونی آنها را نشان می دهد نمای ظاهری شرکت ، لوگو یا نشان تجاری ، سربرگ ، کاتالوگ ، بروشور و یا پاکت نامه ، تیزر تبلیغاتی ، آگهی در مجلات ، وب سایت ، فروشگاه الکترونیکی ، تابلوها ، بسته بندی ، لباس کارکنان ، ادبیات کارکنان ، مدیران ، سیستم خدمات دهی و شیوه های فروش و خدمات پس از فروش همه وهمه با هم ارزش ، هویت و شخصیت برند را می سازند.

اجزا برند:

دیوید آرنولد در کتاب مدیریت برند، (که به فارسی ترجمه نشده است) درباره اجزای برند می گوید:

" هر برندی یک هویت مرکزی و یک کاراکتر خاص دارد که اگر به درستی تعیین و به درستی برای مشتری توضیح داده شود حاصل آن موفقیت خواهد بود."

ساختار برند را در قالب شناسنامه برند (Brand Book)تدوین می‌کنند. هر برند دارای دو بُعد (ساختار) است که عبارتند از :

الف: بُعد مشهود: منظور از ساختار مشهود برند ویژگی‌های فیزیکی و قابل مشاهده برند می‌باشد که عبارتند از: لوگو تایپ، شیوه طراحی، شیوه نگارش، رنگ، علامت، زبان و… که در اینجا به توضیح بیشتر آن می پردازیم.

ب: بُعد نامشهود: مهم‌ترین عامل نامشهود هر برند هویت آن است. هویت برند مجموعه ای منحصر به فردی از تعلقات و تداعی‌های برند است که مدیران شرکت تمایل به ایجاد و نگهداری از آن‌ها دارند. هویت برند به‌ عنوان پایه و اساس فرآیند ساخت برند است.

اجزاء برند مجموعه ادراکاتی است که در ذهن مصرف‌کننده وجود دارد. در واقع ادراک مشتری از ویژگی های برجسته محصول، تصویر ذهنی مصرف‌کننده از تمام مجموعه اجزا برند است که توسط شرکت تدوین شده است. اجزاء برندی که مشتری با آن در ارتباط است، با نشانگرهای مناسب در ذهن فراخوانی می شود. ثابت شده است که اگر اجزاء برند به شکل مناسبی در کنار هم قرار گیرند، ریسک ادراک شده مشتری در مورد برند را کاهش داده و سطح رضایت و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.

همچنین اینکه برندی که تصویری مناسب در ذهن مشتری ایجاد نموده است، فرایند جایگاه یابی را ساده‌تر طی می‌کند.

خصوصیات یک برند خوب
1.برند می بایست چیزی از هدف تولید محصول، کیفیت، منافع ، استفاده هاو طرز عمل آن و غیره پیشنهاد کند
2.برند باید ساده،کوتاه و دارای تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن آسان باشد. برای مثال:لوکس،ژیلت ، بی بی سی، نایک، بیک و …
3.برند باید به سادگی تبلیغ و شناسایی شود
4.برند باید بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد
5.برند باید ساده ، شفاف و جذاب باشد
6.باید قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد
7.باید مشخص و دقیق باشد
8.باید دارای صدای لذت بخش در هنگامی که آن را می شنوید باشد
9.باید اقتصادی بوده و قابل تولید مجدد و تکثیر باشد
10.باید اصل باشد ( غیر تقلیدی)
11.نباید به چندین گونه تلفظ شود
12.نباید تهاجمی (به کسی یا چیزی) و یا اهانت آمیز باشد
13.باید تصویر خوبی ایجاد کند
14.نباید قدیمی و کهنه باشد

برند,برندسازی,یرندینگ,لوگو,اجزای برند,علامت تجاری,جذب مشتری,نام تجاری,فواید برندسازی,هویت تجاری,طراحی سایت,طراحی سایت جاوا,وب رند,وبرند,webrend,هویت,ساختاربرند,ابعاد برند,ادراک مشتری,خصوصیات برند