چطور می تونم کمکتون کنم؟

ویژگی وب سایت نمونه

در دنیای امروز داشتن یک وب سایت امریست لازم و ضروری. اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید ویژگیهای یک طراحی وب خوب  چیست؟ آیا می خواهید با یک نگاه بفهمید سایت مورد نظر به چه میزان حرفه ای طراحی شده وآیا استانداردهای اولیه طراحی وب در آنها رعایت شده است یاخیر؟ مراحل ایجاد و طراحی یک وب سایت به صورت حلقه های زنجیر به یکدیگر متصلند و ضعف و یا نبود یک حلقه می تواند بر روی کیفیت یک وب سایت تاثیر بسیاری داشته باشد . کلیه مراحل ساخت یک وب سایت باید به صورت برنامه ریزی شده ، هدفمند و گام به گام پیش رود تا در نهایت به نتیجه ای مطلوب برسد. ما اینجا به چند نکته مهم درمورد طراحی وب خوب ونمونه اشاره می کنیم.

 

نکته هایی برای طراحی وب خوب و حرفه ای

اهداف و استراتژی وب سایت: ابتدایی ترین گام در طراحی وب سایت بررسی و تعیین اهداف ، سیاست و استراتژی وب سایت شما در نحوه معرفی و ارائه خدمات ، نوع و نیاز مخاطبان ، امتیازات رقابتی ،نحوه ارتباط با مخاطبان و … می باشد. در واقع لازمه تدوین یک نقشه سایت منطقی است. تدوین نقشه سایت، مثل نقشه یک ساختمان، اولین مرحله از طراحی و اجرای یک سایت است، و با یک نقشه سلسله مراتبی و مشخص کار طراحی و برنامه نویسی سیستم مدیریت سایت بسیار راحت تر می شود. بررسی و مطالعه دقیق در این مرحله می تواند در بازدهی و بهره وری وب سایت و تبلیغات شما بسیار تعیین کننده باشد . برای تعیین اهداف و استراتژی وب سایت تان موارد زیر را مدنظر قرار دهید :هدف شما از داشتن وب سایت ، نوع مخاطبان شما، نوع خدمات شما، تحلیل خواسته های مخاطبان شما ، فضای رقابتی و ویژگیهای رقابتی شما

ظاهر سایت: یکی از مهمترین و کلیدی ترین نکات در یک وب سایت، گرافیک وب سایت است. با توجه به فضای رقابتی و شلوغ دنیای وب جلب توجه مخاطب در مرحله ابتدائی قرار دارد . بسیاری از اصولی که در گرافیک دنیای چاپ حاکم است در گرافیک وب هم کاربرد دارد، اما نه همه آنها! طراحی در وب اصول و استانداردهای مختص به خود رادارد، وب مفهوم جدیدی از دیزاین ارائه داده و اصلی‌ترین تفاوت آن Interactive بودن یا تعاملی بودن آن است. بعضی رنگها در وب با اشاره کاربر تغییر می کند تا نشان دهنده لینک باشد، در وب می توانیم حرکت و یا حتی انیمیشن داشته باشیم. یک سایت خوب باید ظاهری جذاب وحرفه ای داشته باشد. به یاد داشته باشید سایت شما نشان دهنده شرکت، محصول و خدمات شماست .در این راه انتخاب رنگها و طرح های مناسب بافضای کاری شما بسیار تعیین کننده است. رعایت اصل ” خلاقیت همراه با سادگی ” می تواند فضایی بسیار زیبا و کارآمد در وب سایت شما ایجاد کند.یک وب سایت باید هویت یکپارچه بصری داشته باشد. یعنی صفحه اول سایت و تمام صفحات داخلی باید در یک ساختار یونیفرم طراحی شوند. گاهی دیده ایم طراحان گرافیکی که در دنیای چاپ سیر می کنند هر صفحه از سایت را به یک شکل و شمایل طراحی می کنند ارتباط با صفحات دیگر نباید مثل جزایری دور افتاده باشند.

طراحی سایت

فول فلش : نکته ای که قابل ذکر است استفاده از Motion Graphic در قالب فلش است که می تواند شگفتیهای زیادی در وب بیافریند و محیط ما را جذاب کند. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که روی مرورگر تمام کاربران فلش نصب نیست و بنابراین از فلش نباید برای طراحی منو و یا بخشهای محتوایی اصلی استفاده کنیم. طبیعتا باید مطمئن باشیم منوی اصلی سایت برای تمام کاربران به درستی بارگزاری می شود. سایت های فول فلش جز سایت های حرفه ای قرار نمی گیرند.

محتوا سایت: این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا و مطالب درون وب سایت شما،مهمترین بخش وب سایت را تشکیل می دهند. در کنار ظاهر زیبا سایت شما باید سایت با محتوا باشد. به یاد داشته باشید بازدیدکنندگان به دنبال اطلاعاتی هستند که به آنها کمک کند بنابراین سایت شما باید آموزنده و کاربردی باشد.ارائه اطلاعات علمی ، ساده ، گویا و همراه با استفاده از نگارش مناسب در ارتباط با نوع فعالیت و محصولات و یا خدمات شما می تواند تمامی نیازهای مخاطبان رابر طرف نماید. شما کمتر از 10 ثانیه فرصت جذب مشتری را دارید بنابراین با واضح بودن مطلب توجه آنها را جلب کنید.
 کدنویسی استاتیک :CSS Basedوب سایت ها را با توجه به نحوه در دسترس قرار دادن اطلاعات ، مدیریت و یا ویرایش اطلاعات به دو گروه استاتیک و داینامیک تقسیم بندی نمود. در وب سایتهای استاتیک مطالب و محتویات غیر قابل ویرایش و تغییر هستند و در وب سایتهای داینامیک قابلیت مدیریت مطالب ، محتویات و اجزاء ، به صورت OnLINE وجود دارد. امروزه وب سایتهای داینامیک و پویا سهم عمده ای از دنیای وب را تشکیل می دهند. این وب سایتها با استفاده از زبانهای برنامه نویسی و بانکهای اطلاعاتی به وجود می آیند و حرکت می کنند. در وب سایتهای داینامیک بخشی با عنوان مدیریت وب سایت ، برای مدیریت ( بروزرسانی ، ویرایش و … ) اجزاء و مطالب وب سایت در اختیار شما قرار می گیرد. سادگی در نحوه استفاده ، امکانات و امنیت از نکات مهم در مدیریت وب سایت هستند.

طراحان حرفه‌ای وب، شمایل سایت و یونیفرم گرافیکی سایت را در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ طراحی و تعریف می کنند. مرحله بعد اجرای این طرح هاست، که نیاز به درک درست از کد نویسی استاتیک HTML و CSS دارد. در طراحی قدیمی وب، غالبا از تگ Table یا جدولها برای layout استفاده می شد و بخش عمده ای از طرح زدن را همان تگهای HTML به عهده داشتند. اما با همه گیر شدن قابلیتهای CSS در مرورگرها، انقلابی در طراحی وب رخ داد. دیگر Tableها دور ریخته شدند، زیرا  قرار بود HTML فقط نقش تقسیم بندی محتوا را داشته باشد و کار دیزاین به دنیای انعطاف پذیر CSS سپرده شود. بدین ترتیب از تگ Div و به کمک CSS برای ساختارهای انعطاف پذیرتر استفاده شد. این جدایی محتوا از دیزاین دارای مزیتهایی است : به راحتی می توانید با تغییر یک فایل CSS قالب یک سایت را عوض کنید بدون اینکه محتوای اصلی از بین برود..
 
سرعت صفحات بارگزاری: شاید یکی از مهمترین اصولی که خیلی از طراحان توجهی به آن ندارند حجم سایت است. صفحه باید درکمتر از 20 ثانیه بارگزاری شود.درغیراین صورت نیمی از بازدید کنندگان از دست می روند ،بسیاری از کاربران را خسته و پشیمان می کند، تعداد بازدید از صفحات داخلی را کم می کند، حوصله موتورهای جستجو را برای ایندکس کردن سر می آورد و رتبه ما را در موتورهای جستجو می کاهد.هر جزء از سایت شما باید سریع و درست کار کند. ساختار ضعیف و یا خراب اجزای سایت ممکن است باعث ایجاد نا امیدی بازدیدکنندگان از شرکت و یا تجارت شما شود. در یک سایت حرفه ای و خوب تمام اجزاء باید همان طور که انتظار می رود کار کنند مانند لینک ها، فرم های تماس، جستجوی سایت، ثبت نام و... باید بی نقص کار خود را انجام دهند.عوامی که دراین زمینه تاثیرگذار است: شیوه کد نویسی استاتیک بسیار مهم است پس روی کدهای استاتیک که تر و تمیز اند، وتمام CSS ها بیرون از محتوا و در یک یا چند فایل جدا ذخیره شوند تاکید بیشتری باید داشت. زیرا این باعث می شود در بارگزاری مجدد، این فایل از روی Cache کامپیوتر کاربر لود شود و  در سرعت تاثیر مثبت دارد.
مساله مهم و حیاتی دیگر حجم و کیفیت تصاویری است که در طراحی به کار می برید.باید تا جای ممکن از تصاویر کمتر و کم حجمتر استفاده کنید . برای ذخیره تصاویر نیز حتما از بخش Save for web در فتوشاپ استفاده کنید. تصاویری که تعداد رنگهای محدودتری دارند، با پسوند gif و تصاویری که سایه روشن یا تنوع طیف رنگی بیشتری دارند با پسوند jpg کم حجمتر می‌شوند.پسوند دیگر png-24 است که از قابلیت شفافیت آن نیز در مرورگرهای جدیدتر می توان استفاده کرد، معمولا از دو نوع قبلی پر حجم تر اما بسیار با کیفیت تر است. عوامل دیگری نظیر میزان محتوا (متن و تصویر) در هر صفحه و نیز سرعت سرور، در سرعت بارگزاری صفحات وب موثرند. برای فشرده کردن فایلهای CSS و js و... از قابلیت gzip کردن در فایل htaccess می توان استفاده کرد.
مطابقت با امکانات بازدیدکنندگان: اشتباه دیگری که بسیاری از  طراحان باتجربه نیز مرتکب آن می شوند، عدم تطابق سایت با میانگین امکانات مخاطبان است. به عنوان مثال تا دو سه سال پیش اکثریت کاربران اینترنت ایرانی از رزولوشن مانیتور 600*800 پیکسل استفاده می کردند. شاید متوجه شده باشید برخی سایتها ترجیح داده اند یک حاشیه قابل توجه دو طرف سایت داشته باشند. دلیل این است که طراحان سایت نخواسته اند یک اسکرول بار افقی مزاحم بازدید مخاطبان شود.  وامروزه هم بیشتر مخاطبین سایت ها از وضوح صفحه نمایش 768*1024 استفاده می کنند، اگرچه شما باید توجه داشته باشید که اگر سایت شما در این تنظیمات ، زیبا دیده می شود در تنظیمات دیگر نیز به درستی کار کند.از دیگر امکانات مخاطبان وبسایتمان که باید مد نظر داشت، مرورگرها و ورژنهای مورد استفاده آن است. طبق آماری که در سایتهای مختلف داشته ام مرورگر اینترنت اکسپلورر 6 رو به کاهش و نسبت به ورژنهای بالاتر و نیز فایرفاکس در اقلیت است. مشکلات و محدودیتهای این مرورگر قدیمی برای طراحان وب شناخته شده است. از عدم پشتیبانی از تصاویر png شفاف گرفته تا تفاوتهای چشمگیر در اجرای کدها نسبت به فایرفاکس و کروم و غیره.

رزولیشن

بهینه سازی برای موتورهای جستجو: بهینه سازی وب سایت یک شاخه جدا از طراحی وب سایت نیست و طراحان وب باید راههای بهینه سازی وب سایتها را برای موتورهای جستجو به خوبی بدانند و در طول طراحی و کد نویسی یک وب سایت رعایت کنند. بوسیله بهینه سازی وب سایت موتورهای جستجو ،راحتتر ، سریعتر و دقیقتر وب سایت ما را بررسی می کنند .گاهی عدم آگاهی ازاین موضوع باعث می شود موتورهای جستجو وب سایت شما را تحریم  کنند.

برای نمایش محتوا و متن های خود از فالب HTML استفاده کنید و محتوای خود را تایپ کنید و برای نمایش آنها فقط از تصویر و یا فلش و javascript استفاده نکنید. در متن های خود از کلمات کلیدی استفاده کنید و مطالب خود را به مطالب دیگر با موضوعات مشابه لینک کنید. برای تیترها و عناوین از h1 و h2 و... و برای لیستها از ul و li و ساختاری انگلیسی در متن را تغییر دهید. در جای مناسب از bold استفاده کنید و در جای مناسب به صفحات دیگر لینک دهید.
در واقع می توانم بگویم اگر با معیارهای گوگل، بچه مثبت باشید و همه چیز را سر جایش بچینید، گوگل از سایت ما خوشش می آید و در نتایج جستجو به ما رتبه بهتری می دهد.

کمترین کلیک تا رسیدن به محتوا:بخشهای اصلی سایت باید از تمام صفحات سایت و از طریق منوی اصلی در دسترس باشد. و جایگاه محتوای سایدبارها در نقشه مشخص باشد. بسیار دیده می شود که در سایتها کادری با چند لینک و محتوا باز شده است و هیچ جایگاهی در ساختار منطقی و سلسه مراتبی نقشه سایت ندارد که بازدیدکننده سردرگم می شود.بهتر است بعد از هدر اول محتوای اصلی صفحه لود شود و بعد سایدبار و فوتر. در صفحه اول سایت سعی کنید به اکثر بخشهای اصلی سایت لینک محتوایی دهید. (لینک محتوایی لینکی است که به همراه چند خط توضیحات می آید) صفحات داخلی نیز باید با محتوای سایر بخشهای هم موضوع و غیر هم موضوع تعامل داشته باشد و در ارتباط باشد.

 آگهی تبلیغاتی :حال تصور کنید که وب سایتی بسیار زیبا همراه با مطالب بسیار مفید و کاربر پسندی دارید . کاربران چگونه می توانند وب سایت شما را پیدا کنند و به آن دسترسی پیدا کنند؟ طبیعتا یکی از روشهای کسب درآمد در وبسایتها مثل بسیاری از رسانه های دیگر، آگهی های تبلیغاتی است. گسترش آگهی های تبلیغاتی در میان وبسایتهای فارسی زبان می تواند نشانه خوبی باشد برای رونق کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیک. این نکته را دوباره بیان می کنیم که تبلیغات باید به صورت هدفمند صورت گیرد و استفاده از تکنیکهای غیر استاندارد برای تبلیغات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. احتمالا شما نیز سایتهایی را دیده اید که پر از بنرها و لوگوهای تبلیغاتی چشمک زن قرمز و زردند و در میان انبوهی از این آگهی ها، محتوای اصلی سایت گم شده است. آگهی ها نباید محتوا و هویت بصری وبسایت را تحت الشعاع قرار دهد. بلکه بهتر است به جای اینکه با استفاده از مکانهای نامناسب و با جلوه های رنگی سعی کنیم تبلیغاتمان را به زور در چشم مخاطب فرو کنیم تا شاید به کلیک آن برسیم.

با انجام این دستورالعمل های ساده شما در مسیر داشتن یک سایت حرفه ای قرار خواهید گرفت.

شما با انتخاب یک طراح سایت حرفه ای می توانید به گسترش تجارت خود بپردازید وب رند یک سایت کاملا حرفه ای و بهینه برای شما مشتریان عزیز طراحی می کند.

وب رند,webrend,طراحی سایت,وبرند,سایت نمونه,اهداف,استراتژی وب سایت,مخاطب,رقابت,ظاهر سایت,html,css,داینامیک,ایستاتیک,ویژگی سایت نمونه,ویژگی سایت خوب و حرفه ای,گرافیک وب,گرافیک چاپ,فول فلش,مطالب سایت,محتوا سایت,css based,table,div,آگهی تبلیغاتی